بلاگ

قیمت قهوه در بازار ایران چقدر است؟

در مقالات دیگر درباره‌ی انواع قهوه اشاراتی داشتیم و به این موضوع به تفصیل پرداختیم که کدام دانه‌های قهوه‌ در بازار امروز ایران و جهان بیشتر مورد توجه هستند و علت تفاوت آن‌ها چیست. حال به این موضوع می‌پردازیم که قیمت قهوه در بازار ایران چقدر است و تفاوت در قیمت‌ها از کجا می‌آید؟ نهایتا مولفه‌های قیمت در این مقاله بررسی شده و آن‌چه منجر به کیفیت بهتر یک قهوه می‌شود نیز توصیف خواهد شد.

نکته‌ای که در باب تفاوت قیمت‌ها باید در نظر بگیریم این است: دانه‌های قهوه بر اساس محل کشت و نحوه‌ی رست، تفاوت‌هایی پیدا می‌کنند، مثلا شما می‌توانید در طیف بسیار گسترده‌ای قهوه‌ی عربیکا تهیه کنید، از بالاترین قیمت‌ها تا معمولی‌ترین آن‌ها، برای قهوه‌ی ربوستا یا میکس هم وضعیت همین است. ما در این مقاله قصد داریم، به ترتیب و بر اساس قیمت قهوه، فهرستی را با شما درمیان بگذاریم، که نحوه‌ی تهیه بر اساس قیمت و کیفیت را برای شما ساده می‌کند.
پیش از این اما بد نیست، به مولفه‌هایی بپردازیم که باعث می‌شود قیمت یک قهوه با دیگری متفاوت باشد. مولفه‌هایی چون برند توزیع کننده، محل کشت و نیز نحوه ی رست قهوه.

کدام مولفه‌­ها بر قیمت قهوه در بازار ایران اثر می­گذارند؟

مانند همه­جای دیگر دنیا، در ایران هم شما غالبا به دو گونه­ی معروف عربیکا و ربوستا دسترسی دارید. این قهوه­ها اما به چهار شکل مختلف به بازار عرضه می­شوند، دانه قهوه، پودر قهوه، کپسول قهوه و نهایتا قهوه­ی فوری. طبیعی است هر کدام از این انواع، قیمت­های مجزای خود را دارند و به دلایلی با هم متفاوت هستند. اما چهار مولفه­ی اصلی که قیمت قهوه در بازار را تعیین می­کند چیست؟

محل کشت: نخستین مولفه­ای که بر قیمت قهوه در بازار ایران و جهان اثر می­گذارد، محل و نحوه تولید و کشت قهوه است. چنانکه پیش­تر هم اشاره شده، برخی خاک­ها بسته به میزان ارتفاع از دریا و میزان آبی که از طریق باران یا روش­های دیگر آبیاری به گیاه قهوه می­رسد، انواع متفاوتی از قهوه را باعث می­شوند. این امور تفاوت در بو، طعم، اسیدیته و میزان کافئین را شکل می­دهند.

به طور مثال برخی از انواع قهوه­های عربیکا از منظر کشت حساسیت­های بالایی داشته و در نتیجه وقتی وارد بازار می­شوند، گران­تر هستند.

نحوه­ی رست: مولفه­ی دیگری که بر قیمت قهوه در بازار جهانی اثر می­گذارد، شکل و مقداری است که دانه­ی قهوه رست می­شود. چنانکه می­دانید، بعد از اینکه دانه­ی قهوه آماده شد، لزوما باید رست شود تا امکان پودر کردن دانه فراهم باشد، از این روست که انواع متنوعی از شیوه­های رست نیز به مرور زمان در بازارهای جهانی و در داخل ایران ایجاد شده است.

برای آنان که نمی­دانند، خوب است که رست را توضیح دهیم: رست کردن دانه­های قهوه، فرایندی است برای حرارت دهی به دانه­ی قهوه با محوریت آماده­سازی آن برای تبدیل شدن به پودر. دارک رست، لایت رست، مدیوم دارک و مدیوم رست دسته­بندی­های مرسوم موجود میزان رست دانه­ی قهوه در ایران و دنیا هستند.

برند: برند عرضه کننده­ی قهوه، مولفه­ی دیگری است که می­تواند قیمت قهوه را در بازار تعیین کند. بسیاری از شرکت­های عرضه کننده­ی قهوه، قهوه را به شکل دانه خریداری کرده و پس از انجام فرایند رست بر آن­ها در اشکال بسیار متنوعی پودر قهوه را وارد بازار می­کنند.

برخی از آن­ها به سراغ بهترین دانه­ها می­روند و طبعا نام­شان در صدر قرار دارد، نام این برندها بر قهوه، قیمت قهوه را خود به خود بالا می­برد. مثلا وقتی نام لاوازا بر بسته­بندی یک قهوه حک می­شود، از قبل می­دانیم که باید هزینه­ی بالایی برای تهیه­ی آن قهوه پرداخت کنیم.

واقعیت اما این است که بسیاری از شرکت­های برند در بازار قهوه، بیش از آنکه از منظر کیفیت مطرح شده باشند، از منظر توان خود در برندینگ مطرح شده­اند، به همین علت است که شما می­توانید قهوه­ای که با برند لاوازا وارد بازار شده و بسیار گران به دست می­آید را از تولید کننده­ی دیگری با مبلغ کمتر به دست آورید.

قیمت ارز: این مولفه را هم در بازار ایران باید جدی گرفت. قهوه­ای که من و شما مصرف می­کنیم وارداتی است، پس طبیعی است که این مولفه هم به عنوان مولفه­ای مهم بر قیمت قهوه در بازار ایران موثر باشد.

حال بیایید به سراغ قیمت قهوه برویم و ببینیم در بازار قیمت­های قهوه، بهترین­ها تا معمولی­ترین­ها چه وضع و وضعیتی دارند.

قیمت و کیفیت بهترین­ قهوه‌­های موجود در بازار ایران

وقتی از قیمت­ها می­گوییم، لزوما به کیفیت هم اشاره داریم. در ایران خوشبختانه از با کیفیت­ترین قهوه­های موجود در دنیا در دسترس هست تا معمولی­ترین­ها، در این بخش به ترتیب به سراغ باکیفیت­ترین­ها می­رویم و فهرستی تهیه می­کنیم، هرچه به اتمام این مقاله نزدیک­تر می­شویم، قیمت و کیفیت نیز تعدیل می­یابد.

قهوه ال­سالوادور

این قهوه یکی از بهترین قهوه­های نوع عربیکا در ایران و جهان است. نحوه کشت، آب کافی و باد مناسب باعث شده طعم متعادل و بسیار دلچسبی داشته باشد. نسبت به نمونه­های مشابه خود اسیدیته­ی کمتری هم دارد. در بسیاری از میکس­های درجه یک دنیا از این قهوه استفاده می­شود. این محصول در ایران نیز قابل دسترس است و در زمره­ی قهوه­های گران قیمت جای می­گیرد.

قهوه دکف عربیکا

برخی ترجیح می­دهند قهوه را بدون کافئین یا با اسیدیته­ی بسیار پایین مصرف کنند، این افراد معمولا به دنبال نوعی از قهوه هستند که کافئین نداشته یا کافئین بسیار پایینی دارد. قهوه­ی دکف عربیکا همین کارکرد را دارد.

معمولا برای گرفتن کافئین از دانه­های قهوه قبل از فرایند رست و آسیاب، دانه­ها را آنقدر در آب خیس می­دهند تا آب، کافئین قهوه را به خود بگیرد.

قهوه دکف همه­ی کافئین را از دست نمی­دهد اما به پایین­ترین مقدار ممکن می­رسد. قیمت قهوه دکف از متوسط بازار مقداری بالاتر است و این محصول هم در ایران قابل دسترس است و هواداران خودش را دارد.

قهوه گیشا ویلج

گیشا ویلج در غرب اتیوپی به دست می­آید و یکی از بهترین­ قهوه­های موجود در بازار جهانی به شمار می­رود. در ایران هم این محصول قابل دسترس است. این قهوه طعم نسبتا شیرینی دارد و در دسته­بندی طعم­ها در طبقه­ی طعم­های عسلی قرار می­گیرد. از منظر اسیدیته هم ملایم است. قیمت قهوه گیشا ویلج، نسبت به گزینه­ی قبلی و معرفی شده در این مقاله ارزان­تر و نسبت به انواع متنوع قهوه در دسته­ی قیمت­های متوسط به بالا تعریف می­شود.

قهوه کوچره اتیوپی

چنانکه می­دانید قهوه­ی اتیوپی یکی از مطرح­ترین­های دنیا است، قهوه کوچره در جنوب اتیوپی به دست می­آید و یکی از بهترین­های دنیا به شمار می­رود. قیمت قهوه کوچره، در ردیف گران­ترین­ها قرار می­گیرد. لازم به ذکر است، طعم این دانه اندکی به طعم کاکائو نزدیک است و این امر دلیل دیگری برای محبوبیت این نوع از قهوه است. قهوه کوچره اتیوپی در رسته­ی عربیکا تعریف ی­شود.

قهوه هانی اکوادور

یکی دیگر از بهترین عربیکاهای دنیا، قهوه هانی اکوادور است. این محصول با فاصله­ی بسیار زیادی از سطح دریا کشت شده و طعم فوق­العاده­ای دارد. معمولا این قهوه را با رست لایت به بازار عرضه می­کنند، چرا که حرارت بیش از اندازه، خیلی زود این نوع دانه­ی قهوه را می­سوزاند. اگر به دنبال بهترین­ها هستید، این گزینه­ هم بسیار مناسب است. قیمت قهوه هانی اکوادور، از متوسط قیمت­های بازار بالاتر است.

قهوه کنیا AAA

در دسته­بندی بهترین قهوه­ها، کلمه­ی A یک نشانگر و مولفه­ی کیفیت است، پس وقتی از قهوه کنیا با نشان AAA می­گوییم، تکلیف­مان با کیفیت این محصول روشن شده. این دانه در شرق آفریقا به دست می­آید و به دلیل طعمی که دارد، امروز در زمره­ی بهترین­های دنیا است. این قهوه دانه­های درشتی دارد و از منظر قیمت در زمره­ی متوسط­های معقول بازار به حساب می­آید.

قهوه عربیکا کاستاریکا

طعم این نوع قهوه معمولا بسیار قوی است. این دانه نیز در ارتفاعات کاستاریکا به دست می­آید و در فهرست بهترین­ها قرار می­گیرد. البته قهوه­ی عربیکا کاستاریکا خود انواع متنوعی دارد و حداقل چهار نوع مختلف از این قهوه در بازار موجود است. با این همه بررسی­ها نشان می­دهد که تمامی این دانه­ها از مرغوبیت نسبتا یکسانی برخوردار هستند. قیمت قهوه عربیکا کاستاریکا، نسبت به انواع مشابه خود قیمت معقول و متوسطی به حساب می­آید.

نگاهی به قهوه­های متوسط­ موجود در بازار ایران

سعی شد در این مقاله در وهله­ی اول به سراغ بهترین قهوه­های موجود در بازار ایران و جهان رفته و به ترتیب با کیفیت­ترین­ها و گران­ترین­ها با شما در میان گذاشته شود. در این بخش به سراغ متوسط­ها می­رویم. البته متوسط که می­گوییم منظورمان ابدا بی­کیفیت یا کم کیفیت نیست، منظورمان قهوه در قدرت متوسط روبه­بالای خود است.

 

از این رو آنچه پس از این به شما معرفی می­شود هم در ایران و هم در خارج از ایران مشتریان پر و پاقرصی دارد.

معمولا بهترین­ها و گران­ترین­ها قهوه­های عربیکا هستند، هرچند انواعی از قهوه­ی ربوستا هم موجود است که فوق­العاده با کیفیت و البته گران در بازار عرضه شده­اند، به برخی از آن­ها اشاره خواهیم کرد.

قهوه روبوستا کامرون ویژه

این قهوه برای افرادی که به دنبال میکس قهوه هستند یکی از بهترین گزینه­هاست. واقعیت این است که طعم و بوی بسیار قوی­ای دارد و با توجه به این موضوع که قیمت متوسطی در میان نمونه­های مشابه خود دارد، بسیار پرطرفدار است. این قهوه نسبت به نمونه­های مشابه عربیکا کافئین بیشتری هم داشته و برای بسیاری از کافی­شاپ­هایی که به دنبال مشتری ثابت می­گردند، گزینه­ی جدا مناسبی است.

قهوه عربیکای اندونزی

وقتی از بهترین­ها کمی فاصله می­گیریم، بلافاصله قهوه­ عربیکای اندونزی را می­بینیم. این قهوه اساسا بسیار غلیظ بوده و از این منظر در میانه کافی­شاپ­ها بسیار پرطرفدار است. همچنین به دلیل غلظت این قهوه فرصت مناسبی برای رست­های تیره به حساب می­آید. این محصول را هم می­توانید با قیمت مناسب و متوسطی نسبت به نمونه­های مشابه خود در بازار بیابید.

قهوه عربیکا اوگاندا

قیمت این قهوه از متوسط بازار اندکی پایین­تر است، اسیدیته­ی ملایمی دارد و ته مزه­ای از توت به کام شما می­رساند، معمولا این دانه نیز با رست ملایم وارد بازار شده و بسیاری از کافی­شاپ­ها یا خریداران خانگی مشتری این قهوه هستند.

قهوه ربوستا برزیل

وقتی از قهوه ربوستای برزیل می­گوییم اساسا از یک قهوه­ی ترکیبی حرف می­زنیم، بررسی­ها نشان می­دهد که این نوع قهوه­ی ترکیبی شامل چند نوع قهوه­ی مختلف تولید شده در برزیل هستند که طعم نزدیک به هم و یکسانی دارند. اساسا آنچه قهوه ربوستای برزیلی خوانده می­شود، یعنی اسیدیته­ی بسیار پایین و ترکیب چند نوع قهوه­ی برزیلی. این محصول نیز در میان کافی­شاپ­ها از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

قهوه میکس مدیوم دارک

قیمت قهوه میکس مدیوم دارک از متوسط قیمت بازار پایین­تر است. این قهوه یک ترکیب برابر از عربیکا و ربوستا بوده و به دلیل غلظت و کافئین بالا هوادارنی دارد و معمولا به عنوان گزینه­ی مناسب نوشیدنی­های وابسته به اسپرسو شناخته می­شود.

در این مقاله سعی شد با گذری بر قیمت قهوه در بازار ایران، به مولفه­های کیفیت هم اشاره شده و انواعی از قهوه­ی موجود در بازار به شما معرفی شود. طبعا آنچه گفته شد همه­ی محصولات مرتبط به قهوه در بازار ایران نیست، تنوع بسیار گسترده است و از مجال یک مقاله خارج، اما سعی شد به سراغ اصلی­ترین­ها رفته و شناخته­شده­ترین­های بازار را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم که این توصیفات مفید افتاده باشد.