بلاگ

نکات و اصول آماده‌سازی یک قهوه ی درجه یک

بسیاری از ما دوست داریم در آماده­سازی قهوه حرفه­ای باشیم. هم فکر می­کنیم این مهارت یک مهارت خاص جذاب است و هم فکر می­کنیم می­توانیم بهترین طعم و بوی ممکن را در خانه برای خانواده و دوستان و آشنایانمان راه بیندازیم. واقعیت اما این است که فهم نحوه­ی تهیه قهوه آن هم به صورت خانگی یا حرفه­ای آن‌قدرها دشوار نیست، تنها مسئله‌ای که ممکن است در روش آماده‌سازی قهوه، اهمیت ویژه داشته باشد و ما به عنوان علاقه‌مندان به قهوه باید آن را جدی بگیریم، دقت به جزئیات است.

دقت به جزئیات در آماده‌سازی نوشیدنی قهوه، از لحظه­ی خرید این محصول آغاز می­شود. اگر این محصول را آسیاب شده می­خریم آیا می­دانیم که مشغول خرید چه نوع کیفیتی هستیم؟ اگر در حال تهیه دانه هستیم در این­باره دقت کافی را داریم؟ حال که درگیر فرایند تولید یک نوشیدنی جذاب هستیم، اصول و قواعد را می­دانیم؟

ما در این مقاله با معرفی چهار نوع نوشیدنی قهوه که هواداران جدی دارد، سعی داریم مقداری به جزئیات روش آماده­سازی قهوه ورود کنیم و شما را به توانایی تهیه بهترین قهوه ممکن مجهز کنیم. با ما همراه باشید.

روش آماده‌سازی قهوه اسپرسو

قهوه­ی اسپرسو خیلی زودتر از آنچه تصور می­شد در جای جای دنیای غرب جا افتاد. یک روش آماده­سازی جدید قهوه که با ارائه­ی طعم نسبتاً غلیظ و ایجاد جریان بوی فوق­العاده می­توانست یکی یکی نشست­ها، کافی­شاپ­ها و خانه­های اروپایی­ها را کشف کند. دیری نپایید که این نوشیدنی دل‌چسب وارد دنیای شرق شد، روسیه، ایران، ترکیه، مصر و دیگر کشورهای نزدیک به خاورمیانه نیز از این قهوه­ی خوش طعم و بو استقبال فراوان کردند.

اما این قهوه چطور به دست می­آید؟ ما اگر به دنبال ایجاد بهترین نوع اسپرسو هستیم، چه مسیری را باید دنبال کنیم و چطور بهترین شکل آن را تهیه باید کرد؟

مرحله اول: تهیه­ی دستگاه اسپرسوزن، قدم اول تهیه­ی یک اسپرسوی کامل است. باید بدانید که اساساً اسپرسو به بخار آب محتاج است، و البته نوع خاصی از بخار آب. اینکه فکر کنید با دمای معمول گاز و آب درون کتری می­شود یک اسپرسوی واقعی درجه یک ایجاد کرد، این­طور نیست. ما همیشه برای تهیه اسپرسو به دستگاه نیاز داریم. اساساً اسپرسو وقتی متولد شد و دنیا را گرفت که ماشین­های تهیه­ی سریع بخار آب در دنیا متولد شدند.

پس نخست به دستگاه اسپرسو زن نیاز دارید. انواع رومیزی و خانگی این دستگاه نیز امروز در بازار موجود هستند و چندان نیازی نیست که به سراغ حرفه­ای­ترین­ها و بهترین­ها بروید. در مقاله­ی دیگری به تفصیل خرید دستگاه اسپرسوساز را هم با شما درمیان خواهیم گذاشت.

مرحله دوم: قهوه­ی مناسب اسپرسو تهیه کنید. برای این کار کافی است به این نکته دقت کنید که دانه یا پودر قهوه­ای را باید خریداری کنید که به صورت دارک یا مدیوم دارک رست شده باشد.

مرحله سوم: اگر قهوه را به صورت دانه تهیه کرده­اید، قهوه را خوب و به اندازه آسیاب کنید. در روش آماده‌سازی قهوه اسپرسو معمولاً اندازه­ها اهمیت بی­نظیری دارند. دقت کنید که برای یک شات اسپرسوی درجه یک، ۹ گرم قهوه­ی آسیاب شده کافی است و اگر دو شات می­زنید، ۱۸ گرم قهوه آسیاب شده آماده کنید. تأکید می­کنیم که قهوه باید عالی آسیاب شده باشد و ناهمواری و ناهمگونی دانه­ها در آن دیده نشود. متأسفانه در برخی از انواع قهوه­های آماده این نوع ناهگونی­ها موجود است. در این باره دقت به خرج دهید.

مرحله­ی چهارم: حال دانه­های آسیاب شده را در پرتافیلتر دستگاه بریزید. پرتافیلتر یک محفظه­ی فلزی است که در آن می­توانید پیش از شروع فرایند تهیه نوشیدنی اسپرسو، دانه­های اسپرسو را یک دست کنید. این بخش در روش آماده‌سازی قهوه اسپرسو بسیار اهمیت دارد قهوه را در پرتافیلتر جا دهید و تمامی حفره­های آن را به خوبی پوشش دهید.

مرحله پنجم: معمولاً پرتافیلترها از دستگاه جدا می­شوند و بعد به دستگاه متصل می­گردند. حال پرتافیلتری که از قهوه­ی آسیاب شده پوشانده شده است را به جای خود برگردانده و شاسی خروجی آب را بکشید. در برخی دستگاه­ها این بخش یک دکمه دارد و در برخی دیگر یک دستگیره که به پایین هدایت می­شود.

مرحله ششم: وضعیت نوشیدنی به دست آمده را بررسی کنید، اگر خیلی رقیق است یعنی قهوه زیادی آسیاب شده و به سادگی آب از آن عبور کرده، اگر فرایند پر شدن یک شات شما بیش از سی ثانیه طول کشیده، یعنی مقدار قهوه­ی آسیاب شده که به پرتافیلتر ریخته­اید، بیش از ۹ یا ۱۸ گرم بوده و یا هنوز دانه­های شما به خوبی آسیاب نشده­اند.

اگر آن‌قدرها نتیجه مطلوب نشد، نگران نباشید، شما به تمرین احتیاج دارید. بهترین روش آماده‌سازی قهوه با تکرار و تمرین به دست می­آید، شما باید هم میزان آسیاب شدن قهوه را به خوبی پیدا کنید و هم مقداری که باید در پرتافیلتر قهوه اضافه شود را. مواردی مانند نحوه­ی خرید قهوه و نیز شیوه­ی استفاده­ی صحیح از دستگاه نیز در زمان برای شما جامی­افتد.

مرحله هفتم: حالا فنجان را بردارید و پیش روی خود یا دوستان و عزیزان­تان قرار دهید و از نوشیدن لذت ببرید. جای ما را هم خالی کنید.

روش آماده‌سازی قهوه ترک

در این بخش نحوه تهیه یکی دیگر از محبوب­ترین قهوه­های جهان، یعنی قهوه ترک را با شما درمیان می­گذاریم. این نوع قهوه که به داشتن کافئین بالا و مزه­ی اصیل معروف است، هواداران بسیاری دارد، قبل­تر فقط شرق دنیا هوادار قهوه ترک بود و کم کم این نوشیدنی جذاب در غرب هم هواداران بسیار یافت. در کشور ما نیز خیلی­ها نوشیدن این نوع قهوه را فراوان می­پسندند.

اگر شما هم به دنبال یادگیری بهترین روش آماده‌سازی قهوه ترک هستید، کافی است اقدامات زیر را انجام دهید. اول به سراغ نیازمندی­ها می­رویم تا ببینیم برای داشتن یک قهوه ترک درجه یک، چه ابزار و موادی لازم است:

آب: آب تصفیه شده آماده کنید. چیزی که قهوه ترک شما را به شدت مزه­دار و جذاب می­کند، بیش از هرچیز آب است، آب­های سنگین دارای املاح بسیار می­توانند بر طعم قهوه ترک اثر منفی داشته باشند. بهترین آب ممکن با فیلتر تصفیه یا آب معدنی آماده را پیش روی خود قرار دهید.

قهوه آسیاب شده: اگر خودتان قهوه را آسیاب می­کنید، سعی کنید دانه را به ریزترین شکل ممکن دربیاورید، اگر قهوه را آسیاب شده خریداری می­کنید و به فروشنده اعتماد دارید، قهوه­ی مناسب قهوه ترک را درخواست نمایید، اگر نه، قهوه­ای با دانه­های بسیار ریز تهیه کنید.

قهوه جوش(ترجیحاً مسی): قهوه جوش را بردارید، ترجیح بر این است که قهوه جوش از جنس مس تولید شده باشد. یادتان باشد، جنس ظرفی که در آن قهوه با آب ترکیب شده و روی آتش یا حرارت قرار می­گیرد، کاملاً می­تواند بر طعم قهوه اثر بگذارد. از این رو بهترین گزینه­ی شما قهوه جوش مسی است.

شکرِ ریز دانه: به دلیل طعم غلیظ قهوه ترک شما غالبا به مقداری شکر احتیاج پیدا می­کنید، البته راه­هایی مانند استفاده از هل و دارچین هم دارید اما اگر با شکر مشکلی ندارید، شکر را هم در پیرامون داشته باشید. بهترین شکر برای تهیه­ی قهوه ترک، شکر دانه­ریز است.

فنجان مخصوص قهوه ترک: فنجان مخصوص قهوه ترک را هم فراموش نکنید و یادتان نرود، ظروفی که با آن­ها نوشیدنی یا غذا را میل می­کنید بر طعم آن­ها اثر مستقیم دارند. این یک موضوع ذهنی نبوده، بلکه از منظر علمی اثبات شده است.

بعد از تهیه­ی مواد لازم بیایید روش آماده‌سازی را با هم بررسی کنیم

مرحله اول: در روش آماده‌سازی قهوه ترک باید به پیمانه دقت کنید. برای انتخاب پیمانه از خود فنجان قهوه استفاده کنید. به ازای هر نفر نصف پیمانه آب در قهوه جوش بریزید. قبل از وارد کردن قهوه به قهوه جوش شکر را به قهوه­ی آسیاب شده اضافه کنید. اگر کسی از دوستان و مهمانان و مشتریان شما، قهوه ترک را بدون شکر می­خورد، باید دقت کنید که برای او بایست یک فرایند مجزای بی­شکر را پیش ببرید.

یادتان باشد برای هر فنجان قهوه یک قاشق غذا خوری و یک قاشق چای­خوری شکر کافی است.  پس دوباره تأکید می­کنیم که قبل از جوشاندن قهوه در قهوه جوش شکر باید با قهوه­ی آسیاب شده ترکیب شود. در شکل غیر حرفه­ای است که افراد شکر را بعداً به قهوه اضافه می­کنند.

مرحله دوم: مخلوط قهوه و شکر را روی حرارت متوسط ​​به جوش بیاورید. این کار ۳ تا ۴ دقیقه طول می­کشد، بنابراین مراقب باشید و به روند حرارت دقت کنید. وقتی قهوه به قدر کافی حرارت می­بیند کف تیره­ای بر سطح قهوه جوش شکل می­گیرد.

مرحله سوم: کف موجود بر سطح قهوه­ی در حال جوشیدن را با قاشق چای­خوری جمع کرده و در فنجان­ها به تساوی بریزید، هر فنجان باید مقداری کف داشته باشد.

مرحله چهارم: قهوه که به خوبی جوش آمد، قهوه­جوش را برداشته و در فنجان­ها بریزید، فقط تا نصفه هر فنجان را پر کرده و دوباره قهوه جوش را به روی آتش برگردانید، سی ثانیه که گذشت حالا باقی مانده را ریخته و فنجان­ها را پر کنید. این فرایند کمک می­کند که بخش ته نشین شده­ی قهوه در قهوه جوش باز در جریان آب قرار گرفته و اندکی دیگر بجوشد و بهترین قهوه ترک ممکن به دست بیاید.

مرحله پنجم: قهوه ترک به دست آمده را نوش جان بفرمایید.

روش آماده‌سازی کاپوچینو

اگر روش آماده‌سازی قهوه را تاکنون در اشکال اسپرسو و قهوه ترک یاد گرفته باشید، کاپوچینو برای شما بسیار ساده است. به خصوص که کاپوچینو چیزی جز اسپرسویی که با شیر ترکیب می­شود نیست. اما نحوه­ی برخورد با شیر در این نوشیدنی دل‌چسب اهمیت دارد.

یادتان باشد که برای تهیه­ی یک کاپوچینوی خوش طعم و خوش قیافه، لزوماً به هم­زن برقی نیاز دارید، تا فرصتی برای ایجاد کف کافی فراهم کرده باشید. کمبود هم­زن برقی، یعنی نبودن یکی از مهم­ترین عناصر کاپوچینو، کف. اما برویم و دستور تهیه کاپوچینو را با هم بخوانیم.

مرحله­ی اول: ابتدا شیر را بخارپز کنید. برای این­کار یک فنجان شیر را حرارت دهید، کافی است حرارت متوسط باشد، اجازه دهید شیر بجوشد تا حباب­هایی در اطراف لبه­ها ایجاد شود، اما شیر را به تمامی نجوشانید، اولین حباب­ها را که دیدید کافی است، اصطلاحاً یک قل جوش خوردن برای شیر کاپوچینو کفایت می­کند.

مرحله­ی دوم: شیر را با هم­زن برقی، هم بزنید تا مقداری غلظت گرفته و به اندازه­ای که می­خواهید کف کند.

مرحله­ی سوم: حال اسپرسو را تهیه کنید، اگر نمی­دانید چطور اسپرسو تهیه می­شود، به روش تهیه­ی اسپرسو در همین مقاله رجوع کنید.

مرحله­ی چهارم: به اندازه­ی برابر، یک سوم کف، یک سوم اسپرسو و یک سوم شیر بخارپز می­خواهید، تا فرایند تکمیل شود. به همین سادگی اسپرسوی شما آماده می­شود.

روش آماده‌سازی قهوه آمریکانو

وقتی آماده­سازی اسپرسو را یاد می­گیرید، تهیه­ی انواعی از قهوه برای شما کار بسیار ساده­ای می­شود. یکی از ساده­ترین­ها آمریکانو است. سه مرحله­ی خیلی ساده از قرار زیر کافی است که شما آمریکانوی دلچسب­تان را به دست آورید.

مرحله اول: دو سوم یک لیوان را حدوداً پر از آب داغ کنید.

مرحله دوم: یک اسپرسوی سینگل یا دبل تهیه کنید و مستقیماً به لیوان پر از آب داغ بریزید.

مرحله سوم: آمریکانو را به همین سادگی نوش جان کنید.

در این مقاله سعی شد، به روش آماده‌سازی قهوه پرداخته شود تا بتوانید با آموزش این روش­ها از زندگی حداکثر لذت را ببرید، امیدواریم مفید بوده باشد.